وبلاگ

نکات مهم در مورد چمدان حجاج

تولیدی چمدان حجاج

مسلما چمدان یکی از وسایل مورد نیاز برای زائران خانه خدا است، بنابراین  نکاتی که به آن میپردازیم ، از مواردی است که حجاج باید بعنوان یک نکته مهم درسفرحج به آن توجه کنند.

چمدان حجاج
هر ساله بر اساس دستورالعمل‌هایی که سازمان حج و زیارت و شرکت های هواپیمائی اعلام میکنند، مشخصات چمدان تعیین وبه مدیران کاروانها  ابلاغ می گردد.

 مدیران کاروانها چمدان را همانند لوازم و امکاناتی دیگر نظیر ساک دستی(احرامی)، کیف حرمی،کلاه، آفتابگیر، دستمال گردن و غیره به صورت متحدالشکل و یکسان برای تمامی حجاج تهیه می نمایند تا در طول سفر مورد استفاده قرار گیرد، چرا که یک رنگ و یک اندازه نبودن چمدان‌ها می‌تواند امکان مفقودی و اختلاط با چمدان‌های حجاج دیگر کشورها را ایجاد کند.

ابعاد مصوب چمدان زائران خانه خدا معمولا 65.40.30 و 45.35.25 سانتی‌متر است و ساک دستی آن‌ها نیز باید در ابعاد 35.30.20 سانتی‌متر باشد که این ساک دستی را زائران می‌توانند در داخل هواپیما نیز ببرند.

مشخصات هر زائر مانند نام ونام خانوادگی، کدزائر، شماره اتاقها ونام هتلهای مدینه منوره و مکه مکرمه و همچنین مشخصات کاروان ازجمله نام مدیرکاروان، شماره کاروان، شماره تماس مدیر کاروان در ایران وعربستان و… بر روی هر کدام از چمدان زائران خانه خدا قرار می‌گیرد تا مشکلی در روند خدمت‌رسانی ایجاد نشود.

حجاج باید ضمن بهمراه داشتن ملزومات مورد نیاز ، توجه داشته باشند که از بهمراه داشتن اشیای قیمتی همچون طلا، جواهرات، اوراق بهادار و مدارک غیر ضروری دراین سفرمانند: گواهینامه، شناسنامه، کارتهای اعتباری بانکی و هرنوع کارتهای شناسائی وعضویت خودداری کنند،  پول و ارز تهیه شده را در چمدان‌های بزرگ تحویلی در قسمت بار قرار ندهند، چرا که شرکت‌های هواپیمایی و بیمه در قبال مفقود شدن اشیاء قیمتی، اوراق بهادار، مدارک و پول نقد هیچ‌گونه مسئولیتی ندارند.

تولیدی چمدان حجاج

همچنین زائران نباید مایعاتی نظیر سرکه، عرقیجات، آبلیمو، مواد شیمیایی و وسایلی نظیر کپسول گاز، فندک، قوطی نوشابه و خودکار لیزری با خود حمل کنند.

ازدیگر  نکاتی درزمینه چمدان فرودگاه حجاج که باید دفت داشته باشند حتی المقدور از همراه آوردن لپ تاپ، تبلت و لوازم جانبی از جمله کارت حافظه خودداری کنند.
و در صورت نیاز مبرم حتما” آن ها را از هر گونه فیلم، عکس و نرم افزار پاک کرده تا هنگام ورود به عربستان موجب حساسیت و یا تفتیش نشود.

ورود اشیای فلزی و برنده مثل چاقو، ناخن‌گیر، کارد، چنگال، اسپری، اسباب‌بازی نیز به داخل هواپیما ممنوع است، اینگونه اشیاء در صورت داشتن بایستی در چمدان های بزرگ قرار گیرد.

تنقلات و آجیل (پسته، بادام وگردو) فقط بصورت مغز بلامانع بوده و شکلات هم بایستی شفاف باشد.
و از آوردن مواد ساییده شده خودداری گردد.                                                                                               همچنین تاکید شده که حجاج از آوردن خوراکی های فاسد شدنی و لوازم بهداشتی غیرضروری و کتاب های نامرتبط بخصوص مفاتیح الجنان خودداری نمایند. بردن بسته های اضافی، نایلون، پتو و مایعات نیز به داخل هواپیما ممنوع است.

اقلام کوچک نظیر ماشین موزر و غیره  ضمن  برچسب زدن باید در ساک بزرگ قرار گیرد.

کتاب آموزش مناسک حج، دعای طواف و سعی، وصال دوست و ادعیه و زیارات، از کتب موجود در بسته فرهنگی، مجوز ورود آن از کشور عربستان سعودی گرفته شده و آوردن آن موردی ندارد.که بایستی در چمدان
بزرگ و در بار گذاشته شود.

برای همراه داشتن داروهای مورد نیاز ، داشتن نسخه ترجیحاً به زبان انگلیسی، دارای مهر و امضاء پزشک،
و درج نوع بیماری، نام دارو، میزان مصرف، مقدار دارو و طرز استفاده دارو الزامی است، جهت جلوگیری از رفتارها و برخوردهای نظارتی پلیس سعودی ، مدیر کاروان را از به همراه داشتن داروهای خود مطلع کنید.

داروهای مورد نیاز را بمدت 50روزبهمراه برداشته و در 2 چمدان مجزا قرار دهید، و تا رسیدن به مقصد در ساک دستی همراه خود نیز به اندازه نیاز این چندساعت قرار دهید، داروهای ضروری و حیاتی خود را همیشه به همراه داشته باشید و در حین سفر و مدت اقامت به منظور جلوگیری از فساد دارو ، با مطالعه بروشور آن،  داروهای خود را در بهترین شرایط و  دور از نور نگهداری و جهت حمل داروهای یخچالی از ظروف خنک کننده و یخ استفاده کنید.

از نکاتی در زمینه چمدان فرودگاه حجاج، که بسیار مهم قلمداد می گردد :

قوانین کشور عربستان در خصوص داروهای حاوی مخدر مانند استامینوفن کدئین و اکسپکتورانت کدئین ، داروهای ترک اعتیاد، ترامادول ، آرام بخش‌ها و داروهای خواب آور مانند اگزازپام، دیازپام  و داروهای روان گردان بسیار جدی و سختگیرانه است و متهمان به حمل آنها مجازات شدیدی خواهند شد. لذا ضروری است حجاج محترم جهت جلوگیری از هر گونه پیامد ناخوشایند به  قوانین این کشور نیز احترام گذارند و از همراه بردن این داروها اکیداً خودداری کنند.

لازم به ذکر می باشد بار حجاج ۴۸ساعت قبل در محلی که مدیر کاروان اعلام کرده جمع آوری می شود و یک جا به فرودگاه مبدأ می رود. تحویل بار هنگام پرواز توسط زائر امکان پذیر نیست. و بارمربوطه مورد بازرسی دقیق قرار خواهد گرفت.  زائران فقط می توانند ساک دستی به ابعاد ۲۰×۳۰×۳۵به وزن ۵ کیلوگرم با خود به داخل هواپیما ببرند.چمدان های بزرگ قبل از تحویل به کاروان بایدقفل گردد و کلید آن در دسترس باشد.

به حجاج عزیز توصیه می شود از قبول امانت در فرودگاه ها از افراد ناشناس جدا”پرهیز کنید و پول و اشیاء قیمتی خود را در داخل کیف همراهتان قرار داده و از آنها مراقبت کنید.

حتماً در طول سفر گذرنامه خود را همراه داشته باشید و مراقب آن باشید. یکی از مواردیکه ممکن است حجاج دچار مشکل شده واجازه ورود به عربستان پس از رسیدن به مقصد نداشته باشند، بجای ماندن گذرنامه زائر در هواپیما هست.

پس حجاج عزیز توجه داشتهباشند در طول مدت پرواز از مبدأ تا فرودگاه مقصد مواظب گذرنامه وسایر مدارک تحویلی به آنان نظیر:کارت واکسن ، بطاقه الدخول و کارت شناسائی خود باشند تا در ورودشان به عربستان دچار مشکل نگردد.

هنگام ورود به عربستان و در طول سفرباید کارت شناسایی تحویلی به شما راخفظ نموده وهمیشه
بهمراهتان باشد چرا که در صورت نداشتن آن در زمان ورود، پلیس عربستان مانع ورود شما به این کشور می شود، ودر طول سفر تنها مدرک هویتی شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *