خبر, وبلاگ

مقایسه کوله پشتی لپ تاپ و کوله مدرسه ای

کوله پشتی لپ تاپ

کوله پشتی شاید یکی از راحت ترین کیفهایی ست که اکثر ما از ابتدای دبستان یا شاید قبل از آن از مهدکودک از آن استفاده کرده ایم. موارد استفاده از کوله پشتی به جز مدرسه در کوهنوردی، طبیعتگردی، سفر و استفاده روزانه نیز میباشد.

کوله پشتی انواع مختلفی دارد مانند کوله پشتی لپ تاپ، کوله مدرسه، کوله کوهنوردی، کوله مسافرتی، کوله چرخدار، کوله فانتزی و …  و در تولیدی کوله پشتی تولید می‌گردند.

در این مطلب به بیان تفاوتها و شباهتهای کوله لپ تاپ و کوله مدرسه خواهیم پرداخت:

مشخصات کوله لپ تاپ

بیشتر افرادی که باید لپ تاپ خود را مسافتی طولانی همراه خود ببرند از کوله لپ تاپ استفاده میکنند و چون لپ تاپ معمولا حجیم و سنگین است ترجیح میدهند از کوله پشتی برای جابجایی آن استفاده کنند که بهترین راه را انتخاب کرده باشند.

کوله لپ تاپ بیشتر مورد استفاده دانشجویان و برخی از شاغلین میباشد. در این کوله محفظه ای برای نگهداری از لپ تاپ و جلوگیری از ضربه خوردن آن طراحی شده است. جنس این کوله باید ضد آب باشد تا در صورت خیس شدن به لپ تاپ صدمه ای وارد نشود.

در خرید کوله لپ تاپ اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا سایز جا لپتاپی کوله پشتی با سایز لپتاپ شما تناسب دارد یا خیر؟
با اینکه بیشتر لپ تاپ های متداول برای استفاده 15 اینچی هستند اما باز لپ تاپ هایی با سایز 17 اینچ نیز مورد استفاده قرار میگیرد.البته بیشتر مخصوص افرادی با نیازها و تخصص های خاص میباشد. پس اولین گزینه مورد نظر شما باید حجم کوله پشتی در مقایسه با لپ تاپ باشد.

در ضمن مسلما شما در کنار لپ تاپ وسایل دیگری نیز همراه خواهید داشت و باید آنها را نیز درون کوله لپ تاپ خود قرار دهید. شارژر و موس که از ملزومات لپ تاپ شماست به اضافه وسایل شخصی تان مانند کیف پول، کتاب، جزوه، لوازم التحریر و …مخصوصا برای دانشجویان.

مرحله بعدی جنس پارچه مورد استفاده در کوله لپ تاپ است که باید ضخیم و ضدآب باشد تا هنگام خیس شدن لپ تاپ شما آسیب نبیند. جنس برزنت ضد آب گزینه بسیار مناسبی برای محافظت از لپ تاپ شماست. کوله لپ تاپ از جنس نایلون یا پلی استر اصلا مناسب محافظت از لپ تاپ شما نمیباشد زیرا بسیار دوام و کیفیت پایینی دارد.

مشخصات کوله مدرسه

بچه ها و نوجوانان از کوله پشتی های پارچه ای که بیشتر طراحی فانتزی دارند استفاده میکنند. استاندارد بودن کوله برایشان خیلی اهمیت ندارد و زیبایی و شیک بودن آن بیشتر مدنظرشان است.

کوله پشتی مدرسه اولا هر روز مورد استفاده قرار میگیرد ثانیا شما آنرا برای رده سنی کودک و نوجوان خریداری میکنید، پس دوام آن خیلی مهم است.

کوله مدرسه بهتر است از جنس برزنت یا چرم باشد که به راحتی تغییر شکل ندهد و حالت آن با قرار گرفتن کتاب و دفتر در داخل کوله، تغییر نکند. کوله مدرسه باید حتما دارای بند پهن باشد تا وزن کتاب و دفترها را با کمک شانه ها و مفصل ران حفظ کند و به ستون فقرات کودک یا نوجوان فشار وارد نکند.

طبق یک فرمول وزن کوله پشتی مدرسه به اضافه وسایل داخل آن برای بچه های دبستان و راهنمایی باید کمتر از 10 درصد وزن فرد حمل کننده کوله پشتی باشد.

برای محصلین دبیرستان این وزن باید کمتر از 15 درصد وزن خود شخص باشد.

هرگاه به این امر مهم توجه نشود و کوله پشتی همراه با وسایل داخل آن وزنی بیشتر از این مقدار داشته باشد باعث ایجاد آرتروز شانه، فشار بر عضلات گردن و پشت شخص، قوس در ستون فقرات و ناراحتی ها و بیماری های عضلانی و استخوانی در نواحی اطراف کوله پشتی میگردد.

همچنین به خاطر داشته باشید که پهنای کوله پشتی مدرسه نباید از پهنای بدن محصل بیشتر باشد. یکی از اشتباهاتی که اکثر نوجوانان مرتکب میشوند استفاده از یک بند کوله پشتی است به صورتی که کوله از یک سمت بدن بر دوش قرار میگیرد.

این امر به مرور زمان باعث نامتقارن شدن ستون فقرات و احساس درد در ناحیه شانه، گردن و کمر شخص میگردد. در تحقیقات مشخص شده است تعداد زیادی از مراجعات به پزشکان بابت درد در نواحی ذکر شده به علت استفاده نادرست از کوله پشتی و کیف است.

تفاوت ها و شباهت های کوله پشتی لپ تاپ و کوله مدرسه:

با توجه به موارد بالا میتوان به این نتیجه رسید که کوله لپ تاپ و کوله مدرسه اشتراکات بسیاری با هم دارند. به لحاظ مواد اولیه مصرفی ، در جنس هردو آنها از برزنت یا چرم استفاده میشود.

  • هردو دارای محفظه های متعدد برای طبقه بندی وسایلی که همراه خود حمل میکنیم میباشند.
  • هر دو باید اصول استاندارد در تولید آنها رعایت شده باشد، که باعث آسیب دیدن ستون فقرات نگردند.
  •  باید وزن کوله سبک باشد که وقتی وسایل داخل آن گذاشته میشود، فشاری مضاعف به بدن وارد نکند.
  • با همه شباهت ها ، تفاوت هایی نیز مسلما به چشم میخورد.
  • کوله لپ تاپ برای رده سنی بزرگسال تولید میشود پس دارای طرحی سنگین تر و ساده تر به نسبت کوله مدرسه میباشد.
  • کوله های مدرسه دارای طرح ها و مدل های فانتزی است و تنوع رنگ و شکل آن بسیار زیاد است.
  • واضح ترین تفاوت کوله لپ تاپ و کوله مدرسه جا لپ تاپی است که در کوله پشتی لپ تاپ طراحی شده است.
  • حجم کوله لپ تاپ از حجم کوله مدرسه بیشتر است و مسلما ظاهر بزرگتری دارد. کوله های لپ تاپ دارای حجمی معادل 15 الی 30 لیتر میباشند اما حجم کوله های مدرسه زیر 3 لیتر است و فضای کمتری به نسبت کوله لپ تاپ در اختیار استفاده کننده قرار میدهد.
  • امروزه بسیاری از کوله های لپ تاپ دارای پورت یو اس بی میباشند که برای شارژ تلفن همراه بدون خارج کردن پاوربانک از درون کوله استفاده میگردد.اما کوله های مدرسه مسلما فاقد چنین قابلیتی است.

امیدوارم از نکات مطرح شده در مقایسه کوله پشتی لپ تاپ و کوله مدرسه ای استفاده کرده باشید. لطفا سوالات و نظرات خود را در قسمت پایین مطرح نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *