تولیدی چرم, چرم

از کجا بفهمیم چرم اصله؟ | تشخیص چرم

تولیدی کیف و چرم ملل

بهترین روش تشخیص چرم اصلی و مصنوعی

سال‌های زیادی است که چرم طبیعی جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر داشته و بسیاری از تولید کنندگان از آن برای تولید پوشاک، کفش، کیف، صندل و … استفاده می‌کنند.

به دلیل مزیت‌های زیاد محصولات چرم طبیعی از قبیل: دوام، استحکام، زیبایی، جذابیت همیشگی، انعطاف پذیری و داشتن اصالت، افراد ترجیح می‌دهند به سراغ این جنس بروند و آن را خریداری نمایند.

اما وجود محصولات تقلبی و افزونی چرم مصنوعی که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه چرم طبیعی است، باعث شده تا افرادی که در چرم شناسی مبتدی هستند و در این خصوص سررشته‌ای ندارند، در تشخیص چرم طبیعی (Natural Leather) از چرم مصنوعی (Artificial Leather) دچار مشکل شوند و نتوانند کالای مناسبی را خریداری نمایند.

لذا با توجه به اهمیت این موضوع ما در این پست تصمیم داریم برای شما عزیزان راهکارهایی را بیان کنیم تا از طریق آنها بتوانید به راحتی چرم طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید.

پس اگر می‌خواهید محصولات چرم طبیعی را خریداری کنید، بهتر است قبل از هر کاری مطالبی را درباره نحوه تشخیص آن بدانید. با ما همراه باشید تا بیشتر از چرم طبیعی برایتان بگوییم.

تولیدی کیف و چرم ملل

چرم طبیعی چیست؟

چرم طبیعی یا اصلی معمولاً به صورت مستقیم با روش دباغی پوست خام حیواناتی مثل گاو، گوسفند، بز، مار و … به دست می‌آید. در روش دباغی یا همان چرم سازی در ابتدا پوست حیوانات را آماده سازی و پرداخت می‌کنند؛ چراکه ممکن است دچار فساد شده و از بین برود. سپس این پوست را برای ساخت چرمی پایدار، منعطف و قوی به دباغ‌ خانه منتقل می‌کنند تا عملیات دباغی روی آن انجام شود. در این عملیات که توسط مواد گیاهی و به صورت فیزیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد، نه تنها خصوصیات و ویژگی‌های اصلی چرم تغییر نمی‌کند، بلکه از لحاظ سطح رویی جهت مقاومت در برابر نفوذ میکرو ارگانیسم‌ها نیز عملیات مقاوم سازی روی چرم صورت می‌گیرد.

چرم مصنوعی چیست؟

چرم مصنوعی از مواد پلیمری یا پلاستیکی به نام پلی اورتان یا همان PU و PVC تولید و ساخته می‌شود. برای تولید چرم مصنوعی از دو روش تَر و خشک استفاده می‌شود که هر کدام از این روش‌ها شرایط مربوط به خود را دارند. می‌توان گفت علت اصلی تولید و استفاده از چرم مصنوعی که به آن چرم صنعتی یا غیرطبیعی هم می‌گویند، گران قیمت بودن چرم طبیعی است.

روش‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی کدام موارد هستند؟

برای اینکه بتوانید چرم اصلی و طبیعی را از چرم مصنوعی تشخیص دهید، روش‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  • به برچسب یا شناسنامه محصولات چرمی توجه کنید.

تمام محصولاتی که از چرم اصل و طبیعی ساخته شده‌اند، دارای نشان مخصوص خود هستند؛ لذا بهتر است هنگام خرید حتماً از فروشنده بخواهید تا شناسنامه و برچسب کالای چرمی را در اختیارتان قرار دهد تا شما از اصل بودن آن مطمئن شوید.

  • بوی چرم را در محصول بررسی کنید.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی، بوی آنها است. شما می‌توانید با استفاده از حس بویایی خود به راحتی چرم طبیعی را بشناسید. محصول مورد نظرتان را بو کنید، اگر بوی تندی داشت یا اینکه بوی حیوان می‌داد که به آسانی این بو از بین نمی‌رفت، مطمئناً از چرم طبیعی ساخته شده؛ چراکه چرم مصنوعی بوی پلاستیک می‌دهد.

  • به یاد داشته باشید که چرم اصل گران قیمت است.

مسلماً محصولاتی که از چرم اصل و طبیعی تولید می‌شوند مثل پالتو، کیف یا کفش قیمت بالایی دارند و گران‌تر از دیگر محصولات هستند؛ چراکه چرم اصل مقاومت زیادی داشته، دوخت آن خاص، زمان‌بر و بسیار مرغوب و بادوام است. اما محصولاتی که از چرم مصنوعی تولید شده‌اند، جنس نامرغوب داشته و معمولاً ارزان قیمت هستند. به یاد داشته باشید که در هنگام خرید محصولات گران قیمت حتماً به طور کامل محصول را بررسی کنید و نسبت به اصل بودن چرم و عیوب احتمالی آن مطلع شوید.

  • به جنس قسمت پشت محصول دقت کنید.

یکی دیگر از تفاوت‌های بارز چرم طبیعی و چرم مصنوعی جنس پشت آنها است. به یاد داشته باشید که از دیدن جنس قسمت پشت محصول مورد نظرتان غافل نشوید. معمولاً پشت چرم طبیعی حالت پرزدار و پشت چرم مصنوعی به صورت شبکه‌هایی است که با نخ دوخته شده است. پس اگر در پشت یک محصول چرمی نخ دیدید، به طور حتم از چرم مصنوعی تهیه شده است.

تولیدی کیف و چرم ملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *